79 – Efekt Dunninga-Krugera

Efekt Dunninga-Krugera polega na tym, że niewykwalifikowani przeceniają swoją wiedzę, a wykwalifikowani zaniżają. Przykładem pozytywnym jest Sokrates, który powiedzial: wiem, że nic nie wiem. Mądrzy ludzie są świadomi swoich braków.
Można ten efekt wykorzystać w nauce języka.
Przykładem tego efektu jest tz. Nobel disease czyli sofizmat noblisty – wiara w to, że jeżeli dostało się nobla w jakiejś dziedzinie to ma się ten sam autorytet w innych dziedzinach. W telewizjach śniadaniowych można usłyszeć jak wypowiadają się ludzie z innych dziedzin na temat dziedziny, w której nie są ekspertami.
Inna definicja tego efektu to przysłowie: im głębiej w las tym więcej drzew – im więcej się uczę tym bardziej odkrywam ilu rzeczy jeszcze nie wiem. Z drugiej strony ignorant może powiedzieć: nie wiem, ale się wypowiem.
Inaczej mówiąc im ktoś jest głośniejszy tym wie mniej, a im ktoś jest cichszy oznacza to, że wie więcej, bo świadomość niewiedzy jest właśnie oznaką wiedzy. Ten efekt pogłębia confirmation bias.
Czy to nasze nagranie jest przykładem efektu Dunninga-Krugera?

Linki do strony Kamila Lelonka
https://blog.lelonek.me/
https://biohacking.lelonek.me/

https://www.youtube.com/watch?v=Oc12HjsdCSQ Więcej…

Oryginalny wpis: 79 – Efekt Dunninga-Krugera