Przerywane zaczepienie, czyli Zaczepieni 045

wpis w: Najnowsze odcinki, Zaczepieni | 0

Są takie dni, jak dzisiaj, kiedy pisanie tekstów jest zwyczajnie trudne. Do tego każdy temat, jaki przychodzi do głowy, nie specjalnie związany jest z tym, o czym mówimy w tym odcinku. Oprócz jednego, a mianowicie, kiedy gra, czy to komputerowa, czy to papierowa, przestaje spełniać swoją rolę i staje się zwykłą zabawką.
Jak już wiemy z lektury „Homo Ludens”, zabawa ma podłoże biologiczne, uprawia się ją z jakiejś konkretnej przyczyny. Jest antytezą powagi i wykracza poza kontekst intelektualny i społeczny. Cechują ją swobodne działanie, świadome udawanie jakiejś tymczasowej czynności lub stanu, bezinteresowność i brak konieczności zaspokajania swoich wewnętrznych pragnień. Jest to czynność odrębna, świadomie ograniczona i powtarzalna.
Jesper Juul, np. w swoim tekście: Gra, gracz, świat: w poszukiwaniu sedna „growości”, proponuje następujące cechy gry. Jest ona oparta na regułach. Ma zróżnicowany, policzalne wyniki, które mają swoją konkretną wartość. Do tego liczy się wysiłek gracza włożony w ich zdobycie, ponieważ to jakie będą dla niego konsekwencje, wynikające z samej rozgrywki, jest silnie przywiązane do ostatecznego, a bardzo często też do cząstkowego, wyniku. Jest to pewien system formalny, do którego stosują się gracze, którego zastosowanie wpływa na świat wykreowany, a czasem też na ten rzeczywisty.
Z tych dwóch definicji nie trudno wywnioskować, że podstawową Więcej…

Oryginalny wpis: Przerywane zaczepienie, czyli Zaczepieni 045