Wojciech Zamecznik okiem Grupy Centrala

Projektant, grafik, plakacista, fotograf. Wojciech Zamecznik tworzył w wielu dziedzinach. Wystawa w warszawskiej Fundacji Archeologia Fotografii przypomina, w jaki sposób myślał o budowaniu wystaw.

Ekspozycja „Pole widzenia” prezentuje projekty, makiety i szkice z archiwum Wojciecha Zamecznika wybrane przez Małgorzatę Kuciewicz i Simone De Iacobis z Grupy Centrala. – W tych projektach widzimy, że on i jego zespół myśleli o relacji widzów do siebie samych. Bardzo często ta architektura wystaw bardziej kadrowała samych widzów, niż stanowiła oprawę tym rzeczom. A druga bardzo charakterystyczna cecha to jest właśnie to miksowanie, że on używał w przestrzeni fotografii w skali architektonicznej, czyli tworzył takie duże na całe ściany kompozycje, w których były i kolaże zdjęć i malowidła, murale. Bardzo często wychodził w przestrzeń z grafiką – mówi Małgorzata Kuciewicz. Grupa projektowa Centrala zajmuje się interdyscyplinarnymi działaniami związanymi z architekturą. W swoich projektach odwołują się do polskiej powojennej myśli architektonicznej. Na potrzeby ekspozycji „Pole widzenia” powtórzyli rozwiązania, które Zamecznik zastosował w 1952 roku, projektując wystawę „Wiek Oświecenia w Polsce”.

Fundacja Archeologia Fotografii od kilku lat zaprasza twórców z różnych dziedzin do realizacji działań artystycznych w oparciu o zbiory archiwalne. Projekt „Żywe Archiwa” pokazuje materiały historyczne w nowym kontekście. – To jest też taka metoda na to, żeby Więcej…

Oryginalny wpis: Wojciech Zamecznik okiem Grupy Centrala